La Mancomunitat gestiona ja més de 200 bicicletes i 19 bases d’aparcament

La Mancomunitat gestiona ja més de 200 bicicletes i 19 bases d’aparcament

La Mancomunitat de l’Horta Sud és pionera en posar en marxa un sistema de mobilitat en bicicleta entre els diferents municipis de la comarca de manera no diferenciada entre termes municipals. D’aquesta forma, per exemple, un usuari pot agafar una bicicleta a Aldaia i deixar-la en una estació de servei de Xirivella sense cap tipus de cost. La Mancomunitat gestiona de manera mancomunada el servei en quatre localitats de l’Horta (Aldaia, Alaquàs, Xirivella i Quart de Poblet), a les que cal afegir altres tres que el gestionen directament amb la mateixa empresa (Movus SL): Catarroja, Torrent i Mislata.

A les estacions aparcabicicletes de l’Horta Sud, l’usuari en extreure la bicicleta, pot consultar la disponibilitat vehicles en la resta de la comarca. En aquests moments, de les més de mil bicicletes de què disposa el servei metropolità, més de 200 són propietat dels municipis de l’Horta Sud que gestionen el servei mancomunadament, així com 19 bases.

La intenció de la Mancomunitat de l’Horta Sud, en paraules del seu president, Carlos Fernández Bielsa, és “seguir treballant en l’ampliació de la xarxa de transport sostenible de la comarca” i traslladar el servei a més municipis. Un pas fonamental és la possibilitat d’unir la comarca amb la capital. A la base d’intercanvi de bicicletes que existeix ja en Nou Centre (on es pot deixar un vehicle de l’Horta i agafar-ne un de València), s’uniran en uns mesos sis intercanviadors “amb el que es facilitarà l’accés d’usuaris i usuàries de l’Horta a València i viceversa”.

A aquest sistema de mobilitat sostenible, cal afegir l’edició de dos volums de la xarxa d’itineraris per a ciclistes i vianants de l’Horta Sud publicats per la Diputació de València, que aprofita la xarxa actual de carrils bici i cinturons verds de la comarca i assenyala millores i la construcció de nous trams que arrodoneixin el traçat existent per a gaudi de vianants i ciclistes.

D’aquesta manera, aquella persona que vulgui gaudir de la riquesa paisatgística, cultural o social de l’Horta pot aprofitar l’entramat de carrils bici o camins. El projecte preveu recorreguts organitzats en tres nivells: itineraris comarcals, utilitzant grans eixos radials i transversals; supramunicipals, connectant cada municipi amb les properes; i municipals, que permeten l’accessibilitat als equipaments i elements rellevants del propi municipi. S’inclouen sis itineraris comarcals radials: el del Parc Natural del Túria, Xirivella-Aldaia, la via AVE, la via Avinguda del Sud, la via Augusta i el Camí de Llevant i la via Litoral. Així mateix, es recull un itinerari transversal interior, que comunica els termes de Quart de Poblet, Aldaia, Alaquàs, Xirivella, Picanya, Paiporta, Sedaví, Castellar-Oliveral i Pinedo; un d’exterior, que enllaça els termes de Manises, Quart de Poblet, Aldaia, Torrent, Picassent, Alcàsser, Beniparrell i Silla; i un supramunicipal, que connecta Massanassa amb el Saler.

Mitjançant l’ús d’aquest traçat, a més de fomentar un estil de vida saludable i l’ocupació de mitjans de transport sostenibles, es pretén protegir i conservar l’horta, un espai d’alt valor paisatgístic i cultural. “Cal posar en valor el patrimoni de la comarca, que hem de conèixer, així com les nostres arrels, per definir qui som”, ha assegurat Conxa Garcia. Tot, per a segons els autors d’aquest monogràfic, desenvolupar accions que protegeixin aquest espai davant la seva greu risc de desaparició.